An Analysis of the Research Processes Involved in an Action Research Project: A Case Study

 

Authors
Rodríguez Ramírez, Xinia
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article explores the process followed by an English as a foreign language (EFL) teacher when conducting action research in her conversation class. Action research helped the teacher in this case study solve a real problem with her beginning students: their lack of understanding of her oral instructions. Documenting her experience serves a two-fold purpose: a) to underscore the benefits of action research and its validity to seek improvement in the language classroom and b) to shed light on the process of carrying out action research, from the stages prior to topic selection to the ones involved in the project itself, which is seldom discussed in detail in the final version of a study. Thus, this case study, carried out in an MATESOL program, offers students and novice practitioners a practical account of the process of undertaking teacher research.
Este artículo explora el proceso que siguió una profesora de inglés como lengua extranjera al llevar a cabo un proyecto de investigación-acción en un curso de inglés conversacional. Por medio de este paradigma, la profesora en este estudio de caso pudo resolver un problema real en su clase de principiantes: la falta de comprensión de sus instrucciones orales por parte de los estudiantes. El documentar dicha experiencia de investigación tiene dos objetivos: a) enfatizar los beneficios de la investigación-acción y su validez para promover el mejoramiento de la enseñanza de los idiomas y b) iluminar el proceso de realizar investigación-acción, desde las etapas previas a la elección del tema hasta la ejecución misma del proyecto, que rara vez se discute en detalle en la versión final de un estudio. De este modo, el presente estudio de caso, llevado a cabo en un programa de Maestría en enseñanza del inglés, ofrece una explicación práctica sobre cómo realizar investigación en el aula, útil para estudiantes y profesores con poca experiencia en el campo.

Publication Year
2005
Language
Inglés
Topic
Segunda lengua
EFL alfabetización
modelo ideológico
enseñanza de la composición
Second language
L2
EFL literacy
ideological model
teaching composition
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/article/view/4734
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2014 Káñina