Teacher training in High School Education at the University of Costa Rica

 

Authors
Chaves Salas, Ana Lupita; Castro Bonilla, Julieta
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The purpose of this article is to present a historical review of teacher education in higher education at the University of Costa Rica, from its creation in 1941 until today. Curricula, training areas, credits, and the curricular and administrative management models of majors are described. The training of teachers has been characterized as comprehensive and interdisciplinary until the year 2016 when the Subdirector of Teaching approved a disciplinary major with a technocratic approach contrary to current trends in teacher education training. The article deals with a descriptive-comparative research on models of teacher education in secondary education in the following five countries: Germany, Cuba, Finland, Singapore, and Costa Rica. The techniques used for this research paper were the analysis of documents and interviews to key informants.
El propósito de este artículo es presentar una reseña histórica de la formación docente en educación secundaria en la Universidad de Costa Rica, desde su creación en 1941 hasta la actualidad. Se describen los planes de estudio, las áreas de formación, el creditaje y el modelo de gestión curricular y administrativa de las carreras. La formación del profesorado se ha caracterizado por ser integral e interdisciplinaria, hasta el año 2016 cuando la Vicerrectoría de Docencia aprueba una carrera disciplinar con enfoque tecnocrático contrario a las tendencias actuales sobre formación de docentes. El artículo surge de una investigación descriptiva-comparativa sobre modelos de formación de docentes en educación secundaria en cinco países: Alemania, Cuba, Finlandia, Singapur y Costa Rica. Las técnicas utilizadas fueron el análisis de documentos y la entrevista a informantes clave.

Publication Year
2017
Language
Español
Topic
initial teacher training
secondary education
curriculum
higher education
formación inicial docente
educación secundaria
planes de estudio
educación superior
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/27189
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2017 Revista Educación