Application of the method case: Integration between the theory and the surgical practice

 

Authors
Oviedo DDS, OMFS, MSc, Jorge; Hernandez DDS, MAE, Patricia
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Modern teaching-learning processes demand student centered for educational methodologies, which develop skills such as collaborative work, analysis, problem solving, and others. The case method gives the opportunity to analyze a real situation in an academic environment, where students can discuss and apply higher cognitive requirements to relevant learning. The aim of this paper was to analyze the application of case method as participative seminars to supplement the Surgery Clinic course in the Faculty of Dentistry of University of Costa Rica. 
El proceso de enseñanza–aprendizaje actual exige que las metodologías pedagógicas sean centradas en el estudiante y que se propicie el desarrollo de competencias como el trabajo colaborativo, análisis y resolución de problemas, entre otros aspectos. Por ello, el método del caso ofrece el análisis de una situación real, en un espacio académico que favorece la discusión entre pares y la aplicación de mayores exigencias cognitivas, lo que fortalece el aprendizaje significativo. El objetivo del presente trabajo es analizar la implementación del método de caso, mediante seminarios participativos, como un complemento académico al curso Clínica de Exodoncia y Cirugía de la Facultad de Odontología de la Universidad de Costa Rica.

Publication Year
2015
Language
Inglés
Topic
Oral surgery learning
Method case
Dental Education
Oral surgery learning methods
Method Case
Dental Education
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/Odontos/article/view/21485
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2015 Odovtos International Journal of Dental Sciences