Baking tradition in the context of Global Capitalism. La Rosita, as a benchmark for intimate identity in León, Guanajuato

 

Authors
Becerra Manrique, Juana Edith
Format
Article
Status
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Description

Framed in an economic dynamic tending to the global capitalism, it remains a traditional bakery that preserves certain particularities such as the process of elaboration and baking of the bread, where the manual work of the artisan baker and the use of firewood in a domed brick furnace - called "calabacero"- is favored. La Rosita continues feeding the families of León, Guanajuato, who identify this bread as the traditional one of this city. People go there every night to buy and share it at dinner with their family, making the act of eating an act of socialization that possibly preserves traits prior to the forms imposed by the prevailing hegemonic model in the locality. From the historical-anthropological dialogue and the ETNOAI methodology, we approach this social reality to account for it as a way of resignification of the consumption of traditional bread beyond definitions from a hegemonic economic policy that does not cover all of its categories of analysis, because every cultural practice must be contrasted with itself and with others and against what is imposed so their comprehension and assessment is not limited. Perhaps the answer to their permanence may be in the intimate identity of the bread consumers.
Enmarcada en una dinámica económica tendiente al capitalismo global permanece una panadería tradicional que conserva ciertas particularidades como son el proceso de elaboración y cocción del pan, donde se privilegia el trabajo manual del artesano panadero y el uso de leña en un horno abovedado de ladrillo comúnmente denominado “calabacero”. La Rosita sigue alimentando a las familias leonesas que identifican a este pan como el tradicional de León y acuden cada noche a comprarlo y compartirlo en la cena con los suyos, haciendo del acto de comer un acto de socialización que posiblemente conserve rasgos de comensalía anteriores a las formas impuestas por el modelo hegemónico imperante en la localidad. A partir del diálogo histórico-antropológico y de la metodología ETNOAI1, nos acercamos a esta realidad social para dar cuenta de ella como una forma de resignificar el consumo del pan tradicional más allá de las definiciones desde una política económica hegemónica que no alcanza a abarcar todas sus categorías de análisis, pues toda práctica cultural debe contrastarse entre sí y frente a lo impuesto para no limitar su comprensión y valoración, la respuesta a su permanencia quizás esté en la identidad íntima de los consumidores del pan.

Publication Year
2018
Language
Español
Topic
global capitalism
traditional bakery
intimate identity
capitalismo global
panadería tradicional
identidad íntima
Fuente
Portal de Revistas UCR
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https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/herencia/article/view/34065
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