Foundation, evolution, critical nodes and challenges of the Ecuadorian current education

 

Authors
Aguilar-Gordón, Floralba del Rocío
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The essay presents an analysis of the foundation of the education in the history of the humanity, establishes in a brief way the general characteristics of the education in the time, there determines the model (ideal educational, role of the teacher, role of the student) commandingly in every stage to understand the dynamism of the ideal educational one and the typical features that form the Ecuadorian education of the present; he thinks brings over of the principal transformations, limitations or critical knots and challenges of the top Ecuadorian education of last times. This essay argues the importance of understanding that to speak about education is to turn the look to the human being as the principal modal of their own insight into to understand the diverse sociocultural manifestations. It makes clear that any educational orientation has as foundation to the philosophical doctrines for what it proposes to rethink the behavior of the education in the light of the laws of the philosophy and of the cultural development of the society.  In the methodological field, it is a question of a qualitative study, sustained philosophically in the phenomenological-hermeneutic method. This test opens ways for later investigations and for the generation of new educational offers in context.
El ensayo presenta un análisis de los fundamentos de la educación en la historia de la humanidad, establece de manera breve, las características generales de la educación en el tiempo, determina el modelo (ideal educativo, rol de la persona docente, rol de la persona estudiante) imperante en cada etapa para comprender el dinamismo del ideal educativo y los rasgos característicos que configuran la educación ecuatoriana del presente. Asimismo, reflexiona acerca de las principales transformaciones, limitaciones o nodos críticos y desafíos de la educación ecuatoriana de los últimos tiempos. El ensayo argumenta la importancia de comprender que hablar de educación es volver la mirada a la persona como principal referente de intelección para entender las diversas manifestaciones socioculturales. Explica que toda orientación educativa tiene como fundamento las doctrinas filosóficas, por ello propone repensar el comportamiento de la educación a la luz de las leyes de la filosofía y del desarrollo cultural de la sociedad. En cuanto a la metodología, se trata de un estudio cualitativo, sustentado filosóficamente en el método fenomenológico-hermenéutico. Este ensayo abre caminos para posteriores investigaciones y para la generación de nuevas propuestas educativas en contexto.

Publication Year
2018
Language
Español
Topic
Human being
education
higher education
cultural manifestations
Ser humano
educación
educación superior
manifestaciones culturales
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/35715
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2018 Actualidades Investigativas en Educación