A Multivariate analysis model. The image of General Studies and management quality

 

Authors
Rodríguez Bolaños, José Alberto
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The article focuses on the design, theoretical foundation and practical application of the model of multivariate or factorial analysis to measure the quality of customer service (general studies students) by the faculty. The article is divided into three parts: the first is a theoretical introduction on service quality, continuous improvement, the importance of statistical data and systematic evaluation. The second part is a reflection on the quantitative and qualitative methods, and its importance in the measurement of social processes, in particular about the model I designed for the School of General Studies. In the third part the technical characteristics and the statistics of the multivariable model are explained, as well as the variables and factors of the study, the comparative results in terms of management indicators by factor and variables for the School and its divisions.
El artículo versa sobre el diseño, fundamentación teórica y aplicación práctica del modelo de análisis multivariable o factorial para medir la calidad de atención al cliente (estudiantes de estudios generales), por parte del equipo docente. El artículo se divide en tres partes: la primera es una introducción teórica sobre la calidad del servicio, mejoramiento continuo, la importancia del dato estadístico y la evaluación sistemática. La segunda parte es una reflexión sobre los métodos cuantitativos y cualitativos, y su importancia en la medición de los procesos sociales, en particular sobre el modelo que he diseñado para la Escuela de Estudios Generales. En la tercera parte se explican las características del modelo, su fundamentación estadística en lo concerniente a las muestras de los dos estudios ya realizados, así como los antecedentes preparatorias al estudio. En esta parte, además, se analizan algunos datos estadísticos que expresan los indicadores de gestión, según los factores de estudio, sus variables, acorde a cada una de las secciones de Estudios Generales y de la Escuela en general.

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
Multivariate or Factorial analysis
Quality of education
customer service
Improve educational processes
educational processes
School of General Studies
University of Costa Rica
Modelo de análisis multivariable o factorial
Calidad de la educación
proceso educativo
Escuela Estudios Generales
Universidad de Costa Rica
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/humanidades/article/view/19388
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2015 humanidades