Reading as Onlookers or as Critical Participants?

 

Authors
Fallas Escobar, Christian; Porras Núñez, Mariela
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This paper offers a critique on the tendency to give priority to reading comprehension strategies on a superficial level, at the expense of other strategies requiring foreign language learners to read more critically to evaluate the meaning within texts. It also reports on the results of a study conducted with a group of students on the implementation of critical reading tasks, and offers an analysis of the experience, thus providing caveats as to the possible pitfalls of bringing critical literacy into reading courses and English as a Foreign Language programs.
Este artículo desarrolla una crítica sobre la tendencia de priorizar estrategias de comprensión superficial de textos, por encima de otras estrategias, que podrían llevar al aprendiz de lenguas extranjeras a leer en mejores condiciones y evaluar el significado de lo leído. Se presentan los resultado de un estudio que consistió en someter a un grupo de estudiantes a procesos de lectura crítica, de lo cual extrae un análisis y señala las dificultades de implementar procesos de alfabetización crítica en cursos de lectura y programas de inglés como lengua extranjera.

Publication Year
2019
Language
eng
Topic
Fuente
Portal de Revistas UNA
Get full text
http://revistas.una.ac.cr/index.php/letras/article/view/11526
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2019 LETRAS