El aula rural: un espacio para aprender juntos

 

Authors
Angulo Hernández, Ligia; Cerdas Rivera, Yadira; Ovares Barquero, Sandra
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article summarizes the most significant results of research carried out with two female teachers and a male teacher who work is school whit only one instructor located in the Pacific, Atlantic and Central areas of the country. Through case studies, the aim is to analyze the forms of interaction used by the rural teacher and how such an interaction favors or affects the student's learning process, emphasizing or not on the results that were found to be relevant and which enable the understanding of rural male and female teachers' work, especially of those who teach by themselves. Gender mainstreaming and values are tools that allow for social change, they are essential agents in an individual's education. When dealing whit aspects of society and values, this theory provides the teacher whit the possibility of experiencing social reality from a more human, supportive and tolerant point of view. For this reason, the incorporation of these elements in the course outline is essential.
El presente artículo sintetiza los principales hallazgos encontrados en una investigación realizada con dos maestras y un maestro que laboran en escuelas unidocentes ubicadas en la zona pacífica, la zona atlántica y la zona central del país. A través de un estudio de casos múltiple se pretende analizar las formas de interacción que utiliza el docente rural y el cómo esa interacción favorece o no el aprendizaje de los estudiantes, destacando o no el aprendizaje de los estudiantes, destacando los hallazgos que se consideran relevantes y que aportan elementos para comprender la labor docente de los maestros y las maestras rurales y en particular de los que son unidocentes. La transversalidad y los valores conforman una herramienta que permite el cambio social, son agentes primordiales en la formación de un individuo. Esta teoría al tratar aspectos sociales y valóricos, garantizan al educando la posibilidad de insertarse en la realidad social desde una perspectiva más humana, solidaria y tolerante, por lo que resulta fundamental la incorporación de estos aspectos en el currículum y en la programación de aula.    

Publication Year
2004
Language
spa
Topic
Fuente
Portal de Revistas UNA
Get full text
https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1135
Derechos
openAccess
Licencia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cr/deed.es_ES