Building Fantasies About University Extension in the Student Population of the National University of Costa Rica

 

Authors
Alfaro Salas, Marly Yisette; Salas Ocampo, Luis Diego
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The present work systematizes some of the frequencies generated within the framework of the Methodological Innovation Program, student participation, and knowledge management of the School of International Relations at the National University of Costa Rica on student perceptions about university extension. These frequencies were obtained by applying Likert and Tourstone scales with a Cronbach alpha of .902 and n in 917 cases. The presence of two symptoms associated with how ideas about university extension are ideologically transmitted is visualized as a fundamental finding, where there is an approach responding to models of awareness, but, in everyday actions, altruistic and conservative tendencies are reflected. The importance of religious and educational organizations without formal political dyes is established as a space for linking young people, and questions about the university’s behavior in the field of guaranteeing respect for diversity without forgetting social justice.
El presente trabajo sistematiza las frecuencias generadas en el marco del Programa Innovación Metodológica, Participación Estudiantil y Gestión del Conocimiento de la Escuela de Relaciones Internacionales de la Universidad Nacional de Costa Rica acerca de percepciones estudiantiles sobre la extensión universitaria. Estas se obtuvieron con un desarrollo propio de escalas Likert y Tourstone con un alfa de Cronbach de 902 y n de 917 casos. Se visualiza como hallazgo fundamental la presencia de dos síntomas asociados a cómo se transmiten ideológicamente las ideas sobre la extensión universitaria, donde se tiene un enfoque que responde a modelos concientizadores, pero en las acciones cotidianas se reflejan tendencias altruistas y conservadoras. Se establece la importancia de las organizaciones religiosas y las educativas sin tintes políticos formales como espacio de vinculación de los jóvenes y se cuestiona el proceder por parte de la universidad en cuanto a garantizar el respeto a la diversidad sin olvidar la justicia social.

Publication Year
2019
Language
Español
Topic
Fuente
Portal de Revistas UNA
Get full text
https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/12746
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2019 Universidad en Diálogo: Revista de Extensión