Innovation and Employment Growth in Costa Rica; A firm-level analysis

 

Authors
Monge-González, Ricardo; Rodríguez-Álvarez, Juan Antonio
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This paper studies the degree to which innovation by Costa Rican manufacturing firms creates or displaces employment, how different innovation strategies affect employment, and how these effects vary by firm size and type of employment demand characteristics (skills and gender). In particular the research focuses on the differential effects of product and process innovations on employment growth. Particular attention was paid to identifying innovation impacts on employment generation by SMEs (small and medium-sized enterprises). In doing so, we estimate a model proposed in Harrison, Jaumandreu, Mairesse, and Peters (2008) using an IV approach with data from the Innovation Surveys for Costa Rica for the period 2006–2007. The results show that both product and process innovation are positively related to employment growth. Evidence was found for important differences in impacts by firm size and labor skills. The strategy of in-house innovation is very important as a driver of employment generation. Imported innovation does not seem to have an impact on employment growth.  The findings suggest that policies aimed at overcoming challenges faced by Costa Rican firms in becoming more innovative are also very important for generating new employment opportunities in the country.
Este proyecto tuvo como objetivos estudiar hasta qué punto las innovaciones en productos y procesos realizadas por las empresas manufactureras costarricenses crean o desplazan fuentes de empleo en el país; así como de qué forma las distintas estrategias de innovación (hecha en la empresa -make- o en asocio con terceros -buy-) afectan la generación de empleo, y cómo estos efectos varían según el tamaño de las empresas y las características del tipo de demanda de empleo (pequeñas y medianas empresas [PyMEs], trabajadores calificados y no calificados). Para alcanzar estos objetivos, se estimaron varias versiones del modelo propuesto originalmente por Harrison, Jaumandreu, Mairesse y Peters (2008), usando un enfoque de variables instrumentales (VI) y un panel de datos con base en la Encuesta de Innovación de Costa Rica para el período 2006-2007. Los resultados muestran que tanto la innovación de productos como la de procesos tienen un impacto positivo en el crecimiento de nuevas fuentes de empleo en las empresas manufactureras costarricenses, así como en las PyMEs. Se encontraron diferencias importantes en estos impactos, dependiendo del tamaño de las empresas y de si la demanda de empleo era por trabajadores calificados o no. La estrategia de innovación dentro de las propias empresas (make) es la más importante en la generación de nuevas fuentes de empleo. Los hallazgos sugieren que aquellas políticas tendientes a fomentar la innovación por parte de las empresas costarricenses son de suma importancia para promover la generación de nuevas oportunidades de empleo en el país.

Publication Year
2013
Language
spa
Topic
Innovation; employment; skills; genders; SMEs; Costa Rica
Innovación; empleo; habilidades; género; PyMEs; Costa Rica.
Fuente
RepositorioTEC
Get full text
http://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/1403
http://hdl.handle.net/2238/4264
Derechos
openAccess
Licencia