Theory-Practice Relationship, Between the Initial Training Field and the Professional Practice Scenario

 

Authors
Sánchez-Sánchez, Gerardo Ignacio
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article, developed at the regional campus of a university, located 200 miles south from Santiago de Chile, shows how 185 students of preschool, elementary and middle education, experience and perceive the relationship theory-practice from their insertion in the school environment. The mixed approach adopted relies on an opinion questionnaire and a semi-structured interview administered in the tutoring spaces. The results show that 39% of the teaching students believe that theory and practice are opposite realities, while 31% say that the theory depends on practice. In that scenario, the initial teaching training faces the challenge to create spaces and devices that allow the teaching student to get familiar with a few sets of flexible and changing rules to understand the specificity of the teaching process, from a proper theory-practice relationship.
El presente artículo, desarrollado en el campus regional de una universidad, ubicada a 200 millas al sur de Santiago de Chile, se orienta a mostrar cómo 185 estudiantes de pedagogía en educación inicial, básica y media experimentan y representan la relación teoría-práctica a partir de sus inserciones en el medio escolar. El enfoque mixto adoptado se apoya en un cuestionario de opinión y una entrevista semiestructurada administrada en los espacios de tutoría. Los resultados indican que el 39% de profesionales en formación considera que la teoría y la práctica son realidades opuestas, en tanto el 31% sostiene que la teoría depende de la práctica. En este escenario, la formación inicial enfrenta el desafío de generar espacios y dispositivos que permitan familiarizar a la persona aprendiz con unos juegos de reglas flexibles y cambiantes para comprender la especificidad del trabajo docente, a partir de una adecuada relación teoría-práctica.

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
Theory-practice relationship; initial teaching training; reflection; tutoring; Chile
Relación teoría-práctica; formación inicial; reflexión; tutoría; Chile
Fuente
Repositorio UNA
Get full text
http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/7900
http://hdl.handle.net/11056/13040
Derechos
openAccess
Licencia
Copyright (c) 2016 Revista Electrónica Educare