Trends and Challenges  of Educational Administrators in Costa Rica: The Origin of a Project

 

Authors
Cerdas Montano, Virginia; Torres Vitoria, Nancy; García Martínez, José Antonio
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article investigates the underlying structural changes in school administration and curriculum that currently affects schools in both urban and rural settings including poorer, more marginalized communities. Upon analyzing each social context, it was perceived the aforementioned changes were closely associated with school administration practices dating back to the last ten years.  The article presents a general overview and methodological focus, a bibliographic review during the first and second stage of the project. The main conclusions refer to educational policies in Central America and the a questionnaire that is being developed  for teachers.
El proyecto de investigación “Tendencias y desafíos de la administración educativa costarricense” pretende indagar sobre los cambios estructurales que están teniendo lugar en las comunidades educativas en los ámbitos rural, urbano y comunidades en situación de vulnerabilidad social, y que guardan estrecha relación con la administración educativa en los últimos diez años, a partir del estudio de cada contexto. En este documento se presentan los rasgos generales del proyecto -objetivos y enfoque metodológico-, así como la primera y segunda fase del desarrollo, correspondiente a la revisión bibliográfica, las principales conclusiones en referencia a las políticas educativas en la región centroamericana y el proceso de construcción de un cuestionario destinado al colectivo docente.

Publication Year
2016
Language
Español
Topic
Challenges
 educational policies
 educational management educational trends and methodology
Desafíos
políticas educativas
gestión educativa
tendencias
metodología
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/25495
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2016 Gestión de la educación