Impact of Entrepreneurship Education on University Students with Entrepreneurial Intentions

 

Authors
Araya Pizarro, Sebastián Cristóbal
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Given the importance of fostering entrepreneurship, this study analyzes the influence of entrepreneurial education on university students with an entrepreneurial penchant. A literature review (2010-2020 period) using a search equation in the Web of Science database, identified 80 relevant publications, subsequently, reviewed using a documentary analysis technique that included content analysis, examination of bibliometric indicators and keyword co-occurrences. Findings reveal that most of the theoretical-empirical studies used the Ajzen's Planned Behavior Model to identify individual and contextual predictors to determine entrepreneurial intention. It also highlights the use of a positivist research paradigm based on a quantitative and cross-sectional approach using  surveys and multivariate statistical analysis (structural equations) as study methodologies. It was determined that most studies stem from Asia and Europe with few originating in Latin America. A significant and positive effect was observed with regards to the impact of entrepreneurial education on entrepreneurship intention. However, this was dependent on the context of the study and the type of training provided. Effective entrepreneurship programs were linked to more dynamic and practical entrepreneurial training, aligned to the context and characteristics of the student body. We encourage a more profound analysis of pedagogical factors that, ultimately, influence student attitudes towards entrepreneurship.
Dada la importancia de la enseñanza para impulsar el emprendimiento, el presente estudio planteó por objetivo analizar la influencia de la educación emprendedora sobre la intención de emprender del estudiantado universitario. Se realizó una revisión de la literatura (periodo 2010-2020) mediante una ecuación de búsqueda en la base de datos Web of Science, que permitió identificar 80 publicaciones relevantes. La información seleccionada fue revisada a través de la técnica de análisis documental, que incluyó el análisis de contenidos, el examen de indicadores bibliométricos y de redes de coocurrencia de palabras claves. Los hallazgos revelan que la mayoría de los estudios teórico-empíricos aplican el Modelo del Comportamiento Planificado de Ajzen, con el cual se indaga la influencia de diversos predictores individuales y contextuales sobre la intención de emprender. Además, destaca la utilización de un paradigma de investigación positivista, basado en un enfoque cuantitativo y de corte transversal, que aplica como técnicas de estudio las encuestas y el análisis estadístico multivariante (ecuaciones estructurales). Por lo demás, los resultados muestran que los trabajos provienen principalmente de Asia y Europa; se encuentran pocos artículos de países latinoamericanos. En relación con la influencia de la educación emprendedora sobre la intención de emprender, se observa un efecto significativo y positivo, pero dependiente del contexto de estudio y del tipo de enseñanza impartida. Por tanto, se sostiene que los programas de emprendimiento efectivos se vincularían a una formación emprendedora más dinámica, práctica y alineada al contexto y características del cuerpo estudiantil. Finalmente, se recomienda profundizar el escrutinio de aquellos factores pedagógicos que influyen en la actitud del estudiantado hacia el emprendimiento.

Publication Year
2021
Language
Español
Topic
Entrepreneurship Education
Entrepreneurial Intention
Bibliometric Analysis
University Students
Educación emprendedora
Intención emprendedora
Análisis bibliométrico
Estudiantado universitario
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/43748
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2021 Revista Educación