Promotion of the equity and social cohesion in the University of Costa Rica

 

Authors
Washburn-Madrigal, Stephanie; Ureña-Salazar, Viria; Mata-Segreda, Alejandrina
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article refers to the results obtained in the first phase of work of the Red Alfa III as the Inter-university Framework Program for Equity and Social Cohesion Policies in Higher Education, with the University of Costa Rica, as a partner institution. It includes the analysis of the actions for promoting equity and social cohesion, developed by the University as an institution of higher education. It concludes that although the institution has rules enough resources to promote justice and equality in its own community from teaching, research, social action and student life, other psychosocial conditions are not being fulfilled in an appropriate way.
En el presente artículo se hace referencia a los resultados obtenidos en la primera fase de trabajo de la Red Alfa III, dentro del Programa Marco Interuniversitario para una Política de Equidad y Cohesión Social en la Educación Superior, en relación con  la Universidad de Costa Rica, institución socia. Se presenta el análisis realizado a partir de la información encontrada, relativa a las acciones que como institución de educación superior la Universidad desarrolla para favorecer la equidad y la cohesión social. Se concluye que si bien la institución cuenta con una normativa y otros recursos suficientes y pertinentes para promover la justicia e igualdad entre su propia comunidad desde la docencia, la investigación, la acción social y la vida estudiantil, existen otras condiciones psicosociales que no están siendo atendidas de forma oportuna.

Publication Year
2013
Language
Español
Topic
Higher education
social cohesion
relevance
equality
Educación universitaria
cohesión social
pertinencia
igualdad
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/12926
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2016 Revista Educación