Enfoque curricular centrado en la persona

 

Authors
Jiménez Castro, Luis Manuel
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

A curricular approach structures, visualizes, and organizes the educational process. However in spite of their importance, the Costa Rican educational system does not identify some clear characteristics of a curricular approach, by means of which the educator can locate the student type they should form. This article pretends to systematize and to contribute by means of a bibliographical review of a curricular approach centered in the person, an alternative that allows the formation of people in an integral way, promoting criticism, searching solutions to communal problems, and in general, the advance of the society through the common wellbeing.
Un enfoque curricular estructura, visualiza y organiza el proceso educativo. Sin embargo, a pesar de su importancia, el sistema educativo costarricense no identifica unas características prácticas claras de un enfoque curricular, por medio del cual el educador pueda ubicar el tipo de estudiante que debe formar. Se desea sistematizar y aportar por medio de una revisión bibliográfica, del enfoque curricular centrado en la persona, una alternativa que favorezca la formación de las personas de manera integral, que promueva la crítica, la búsqueda de soluciones a problemas comunales y en general al avance de la sociedad a través del bien común.

Publication Year
2008
Language
Español
Topic
Curricular approach
personalized approach
curriculum
Enfoque curricular
educación personalizada
currículo
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/524
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2016 Revista Educación