ST. HIPÓLITO, A SPACE OF DEVOTION AND POLITICAL ENUNCIATION FOR THE SANJUDEROS IN THE CITY OF MEXICO

 

Authors
Álvarez Juárez, Thania Sttephanni
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The temple of San Hipolito, in Mexico City, is a sacred space that has been stigmatized as a meeting place for young addicts and delinquents devoted to San Judas Tadeo (sanjuderos), who come every 28th of the month, the day they celebrate to the saint in the City. To break the stigma, this article aims to show the different profiles of the devotees and their forms of patial appropriation. Through a geographical perspective and an ethnographic approach, with a methodical assistance every 28th of the month, the present work finds that, to this temple go from children to women and men of the third age; housewives, workers, informal merchants, union members, students of popular classes and settlers; as well as migrants (indigenous and mestizo). In this way,  through the urban popular cult to San Judas Tadeo in the temple of San Hipolito, the marginalized sectors of the city and itsperiphery can become visible, they take over this  space every 28th of the month, they make it a devotional space, while of festive funtion  and political enunciation. It is part of a third appropriation in the history of the temple, in  logic of resemantization.
El templo de San Hipólito en la Ciudad de México es un espacio sagrado que ha sido estigmatizado como un lugar de encuentro de jóvenes adictos y delincuentes devotos a San Judas Tadeo (sanjuderos), que acuden cada 28 de mes, día en que celebran al santo en la ciudad. Para romper el estigma, este artículo tiene como objetivo mostrar los  distintos perfiles de los devotos y sus formas de apropiación espacial. Mediante una perspectiva geográfica y un acercamiento etnográfico, con una asistencia metódica cada 28 de mes, el presente trabajo encuentra que a este templo acuden desde niños hasta mujeres y hombres de la tercera edad; amas de casa, obreros, comerciantes informales, sindicalizados, estudiantes de clases populares y colonos; así como, migrantes (indígenas y mestizos); todos marginados y característicos de las grandes urbes latinoamericanas. De esta forma, a través del culto popular urbano a San Judas Tadeo en el templo de San Hipólito, los sectores marginados de la ciudad y su periferia pueden  visibilizarse, se apropian de este espacio cada mes, lo hacen un espacio devocional, al  tiempo que festivo y de enunciación política. Es parte de una tercera apropiación en la  historia del templo, en una lógica de resemantización.

Publication Year
2019
Language
Español
Topic
MEXICO
SPACE
ETHNOLOGY
URBAN
CULTO
MÉXICO
ESPACIO
ETNOGRAFÍA
URBANO
CULTO
Fuente
Portal de Revistas UCR
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https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/sociales/article/view/38522
Derechos
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