Promotion of the library science career: A look from the Vocational Fair of the University of Costa Rica (UCR) 2019

 

Authors
Guadamuz Villalobos, Jairo Andrés; Rodríguez Valerio, Daniela
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Choosing a university career is a complex decision that impacts the professional, personal and future development of every individual. To support this process, universities offer grants to students who are finishing their secondary studies and who are in a transition to higher education, by organizing vocational fairs. This article narrates the experience of dissemination of the careers offered by the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica within the framework of the 2019 Vocational Fair. It explains how the dissemination strategies were designed and implemented by creating of different experiential activities on the daily tasks of the professional person in library science, the generation of graphic and audiovisual material on the career and the preparation of resources to support the exposed discourse. Likewise, the strategies and resources used are evaluated both with the collaborating staff and with the student community that visited the event. Finally, it is concluded that the experiential activities are received by the participants with greater consent and that it allows them to have a more real vision of the career, in addition, it is recommended to use this type of resources for future vocational fairs.
Elegir una carrera universitaria es una decisión compleja que impacta el desarrollo profesional, personal y el futuro de todo individuo. Como apoyo a este proceso, las universidades ayudan a estudiantes que están terminando la secundaria y que se encuentran en una transición hacia la educación superior, mediante la organización de ferias vocacionales; por lo anterior, el presente artículo narra la experiencia de divulgación de las carreras ofrecidas por la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información (EBCI) de la Universidad de Costa Rica (UCR) en el marco de la Feria Vocacional 2019, donde se explica cómo se diseñaron e implementaron las estrategias de divulgación a través de la creación de diferentes actividades experienciales sobre labores cotidianas de la persona profesional en Bibliotecología, la generación de material gráfico y audiovisual sobre la carrera y la confección de recursos para apoyar el discurso expuesto. Así mismo, se evalúan las estrategias y los recursos utilizados tanto con el personal colaborador como con la comunidad estudiantil que visitó el evento. Se concluye que las actividades experienciales son recibidas por los participantes con mayor anuencia y que les permite tener una visión más real de la carrera, además, se recomienda utilizar este tipo de recursos para futuras ferias vocacionales.

Publication Year
2020
Language
Español
Topic
Library and Information Sciences
Vocational Fair
Higher Education
Educational Marketing
Information and Communications Technology
Vocational Orientation
Bibliotecología
Feria vocacional
Educación superior
Mercadeo educativo
Tecnologías de Información y Comunicación
Orientación vocacional
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/39366
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2020 Jairo Andrés Guadamuz Villalobos, Mag., Daniela Rodríguez Valerio, Lic.