Didactic teaching strategies - learning portuguese as a foreign language: classroom events

 

Authors
Do Rego Brito, Melina
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article describes the analysis of the implementation of a group didactic activities in Portuguese courses at the UCR on its Western campus. The design of these activities followed the theoretical and practical considerations of the Communicative Approach and aimed at helping the learners achieve a higher level of comprehension and communication in Portuguese. Through a questionnaire, the students expressed their perception on the pedagogical method during the classes, and the researcher identified the degree of knowledge acquired.  The results show that there was a significant increase in student motivation and participation, which suggests that facilitating this process in a more assertive, dynamic, and significant way allows teachers to implement better and more effective didactic proposals in future classes.
El presente artículo aborda el empleo de diversas actividades utilizadas durante nuestra labor docente en los cursos del idioma portugués impartidos en la Sede de Occidente, y que fueron desarrolladas a partir de distintas estrategias didácticas con base en el enfoque comunicativo. Abordando tanto una perspectiva práctica cuanto teórica, lo que se objetiva es que el estudiante alcance un mejor nivel de aprendizaje y comunicación en el idioma portugués. Se aplicó un instrumento (cuestionario) a los sujetos en estudio para determinar la percepción de los métodos pedagógicos empleados en el desarrollo de las lecciones y también para identificar el grado de conocimiento adquirido y cuyos resultados reflejan un aumento en la motivación y participación, de manera a facilitar este proceso, a fin de que éste ocurra de forma más dinámica, asertiva y significativa, lo que nos permite como docentes, configurar mejores y más efectivas futuras propuestas didácticas.

Publication Year
2018
Language
Español
Topic
learning-teaching
didactic strategies
Portuguese
foreign language
communicative approach
enseñanza-aprendizaje
estrategias didácticas
portugués
lengua extranjera
enfoque comunicativo
Fuente
Portal de Revistas UCR
Get full text
https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/35641
Derechos
openAccess
Licencia
Derechos de autor 2018 Pensamiento Actual